Dit ijsje maakt de wereld mooier: how NICE!

duurzaam ijs
Zodra de temperatuur stijgt, liggen de vriezers in de horeca en supermarkten weer vol met ijsjes in allerlei smaken. Maar geen enkel merk maakt er zo’n feestje van als NICE. De ijsjes van NICE zijn er in verrassende, ontzettend lekkere varianten. Ze zijn duurzaam geproduceerd van volledig biologische, lokale ingrediënten. Oprichtster Nina Kamp vertelt over haar bijzondere bedrijf, waar we vanuit Fair Capital Impact Fund in investeren. 

De meeste waterijsjes worden gemaakt van water, suiker, kleurstoffen en aroma’s. De laatste twee zorgen ervoor dat ze bijvoorbeeld smaken naar aardbei, zonder dat er een aardbei aan te pas komt. Nina Kamp vond dat vreemd. Waarom was er geen ijsje dat niet alleen smaakte naar aardbei, braam of sinaasappel, maar waar die vruchten ook echt inzaten? Ze kon zulke ijsjes niet vinden, dus besloot ze zelf aan de slag te gaan. Het doel? Eerlijke, duurzame én lekkere ijsjes die bijdragen aan een betere wereld.

Thuis ijsjes maken

“In 2012 begon ik thuis ijsjes te maken en verpakken. Ik verkocht ze op de Zuidermarkt in Amsterdam. Zuidermarkt is een kleine markt, gedragen door buurtbewoners, waar streekproducten worden verkocht. Ik vond het de perfecte plek om uit te zoeken of meer mensen behoefte hebben aan goed ijs van natuurlijke ingrediënten. En dat bleek zo te zijn. Binnen de kortste keren had ik het ontzettend druk. Door de week maakte ik nieuwe recepten en in het weekend verkocht ik mijn ijs op foodmarkten en festivals. Naast mijn ‘gewone’ baan.”

Gelukkig kreeg Nina hulp van vrienden en familie, die haar links en rechts hielpen om alles te bolwerken. Maar het was een intensieve periode. Na een jaar nam ze de tijd om voor zichzelf te bepalen hoe ze verder wilde. Waar kreeg ze energie van? Wat vond ze minder leuk? Het antwoord: ze wilde zelf graag wat minder doen, zodat ze de ruimte zou krijgen om haar duurzame ambities uit te rollen.

Schermafbeelding-2021-03-09-om-14.21.16
duurzaam ijsje
duurzaam ijsje
Friese Fabriek

“Ik ging op zoek naar een partner en vond die in Friesland. Het was een kleine fabriek. De eigenaars wilden ook graag groeien en stonden ervoor open om samen met ons iets moois op te bouwen. Dit was een uitgelezen kans. Als je bij een grotere fabriek laat produceren, moet je je aanpassen aan alle processen. Nu konden we samen het proces inrichten en uitbouwen. Ik ging me concentreren op de recepten, verpakkingen en verkooppunten. De fabriek in Friesland ging de ijsjes maken en verpakken.”


In 2013 richtte Nina The NICE Company op. Vanaf dat moment ging het snel. In 2014 vond ze een investeerder en kon ze haar baan opzeggen om zich volledig op NICE te richten. En met succes. Negen jaar later is NICE te koop in tweeduizend winkels en horecaplekken in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. De fabriek in Friesland – die volledig op zonne-energie draait – is enorm gegroeid.

Enorme sprongen

“We zijn de afgelopen jaren ver gekomen. Niet alleen als bedrijf, maar ook als samenleving. In 2014 hoorde ik op markten of festivals wel eens: biologisch, dat lust ik niet. Nou, die tijd is wel echt voorbij. Vooral in de Randstad heeft biologisch en gezond eten enorme sprongen gemaakt. Mede dankzij de komst van allerlei bedrijven die net als wij bezig zijn met duurzame, biologische, gezonde voeding. Het helpt NICE ook echt dat consumenten daar steeds vaker voor kiezen.”

“De Nederlandse markt is wel wat anders dan die in Duitsland en Zwitserland. In Nederland richten we ons vooral op de horeca, in Duitsland en Zwitserland voornamelijk op de supermarkt. De consument geeft daar namelijk meer geld uit aan biologisch eten. Het biologische assortiment van supermarkten is daarom groter. Dat werkt in ons voordeel. Daarnaast hebben we ook gewoon een heel goede klik met de Duitse en Zwitserse consumenten. We communiceren zonder poespas en daar houden ze van.”

duurzaam ijsje
duurzaam ijsje
duurzaam ijsje
Voorbestemd

Sinds begin 2022 werkt NICE samen met Fair Capital Partners. “We zochten een impact investeerder met veel know-how om verder te groeien. Drie mensen uit mijn omgeving adviseerden me om met Fair Capital Partners te gaan praten. Grappig genoeg had het team van Fair Capital ook gehoord dat ze eens met ons in gesprek moesten. Het was dus echt meant to be. Vooral de focus op de lange termijn en de duurzame impact waar ze naar op zoek zijn, sluit heel goed aan bij mijn visie op NICE. Ik zit er zelf echt in voor de lange termijn. Ik zet me in voor een bedrijf met een stevige basis, dat elk jaar zijn positieve impact vergroot.”