Meedoen aan de koffierevolutie

Al lange tijd droom ik van een goed espressoapparaat. Een machine waar je zelf verse bonen voor maalt en als een echte barista een caffè mee zet, die in een Italiaanse bar de goedkeuring van de vaste klanten zou krijgen. Maar naast een overheerlijke smaak wil ik dit apparaat ook omdat het geen afval produceert, maar vooral om me vol overgave te kunnen aansluiten bij de koffierevolutie.

In Nederland vindt er op dit moment namelijk een ware koffierevolutie plaats. Een groeiend aantal ondernemers is ‘on a mission om de koffieketen flink op te schudden. En dat gaat verder dan het verkopen van koffie met een fair-trade en/of biologisch keurmerk. Ze verkorten de keten door de koffie rechtstreeks bij klanten thuis te laten bezorgen en laten zien dat een eerlijke prijs voor de boeren, respect voor het milieu, het stimuleren van de lokale economie en hele lekkere koffie hand in hand kunnen gaan. En dat is hard nodig.

In Nederland drinken we veel koffie. Gemiddeld 3 tot 5 koppen per dag. En door onze liefde voor koffie verdienen grote bedrijven, zoals Nestlé, Starbucks en Jacobs Douwe Egberts elk jaar miljarden euro’s. Maar de koffieboeren profiteren daar niet van mee. Zij leven grotendeels onder de armoedegrens. Op dit moment is de koffieprijs zelfs zo laag, dat boeren hun koffie onder de kostprijs moeten verkopen. Terwijl wij in de winkel gewoon de normale prijs blijven betalen. Hierdoor blijft de armoede en ongelijkheid groeien. En daar willen deze revolutionairen een einde aan maken.

Ik geef een paar voorbeelden van merken die laten zien dat het anders kan. De oprichter van Moyee Coffee vond het niet eerlijk dat 85% van al het geld dat met koffie wordt verdiend, bij de multinationals terecht komt. Hij besloot dat hij de hele keten wilde verduurzamen en noemt deze aanpak: fair chain. Iedereen in de keten krijgt een eerlijke prijs. Daarnaast branden ze de koffie in het land van herkomst, waardoor er 300% meer opbrengst in het land blijft, dan wanneer het branden bijvoorbeeld in Europa gebeurt.

Ook het bedrijf Eek Coffee wil alle koffiedrinkers kennis laten maken met verantwoorde, duurzame, eerlijke en lekkere koffie. De koffie komt uit Guatemala en Brazilië. Voor elke kilo koffie die Eek Coffee verkoopt, zetten ze 0,50 cent opzij. Daarmee investeren ze in duurzame energieprojecten in de landen waar de koffie geproduceerd wordt.

Kikundi Koffee helpt kleine boeren in Tanzania om de gewassen te verbouwen en te verkopen en creëert voor deze koffie tegelijkertijd een markt in Nederland. De boeren ontvangen twee keer de fair-tradeprijs voor hun koffie.

En tenslotte koppelen de initiatiefnemers van Wakuli koffieliefhebbers direct aan de koffieboer in Peru, Brazilië of India. Zo halen ze grote branders en de supermarkt uit de keten en krijgt de boer 2 tot 3 keer meer betaald.

Deze merken verkopen trouwens ook composteerbare cups voor een Nespresso-apparaat. Of bonen voor een French Press of percolator. Maar eigenlijk verdienen ze natuurlijk een espressoapparaat.

*****
Asceline Groot is ondernemer bij hetkanWEL, schrijfster van ‘Het Nieuwe Groen’ en PhD kandidaat aan de Radboud Universiteit Nijmegen. In haar columns schrijft zij over (start-up) sociale ondernemingen en trends en ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid.